tisdag 15 april 2008

Prolog

Min kärlek till vin i allmänhet är stor, men min verkliga passion är gamla och mogna viner. Av naturen så blir man förespråkare för kallklimat och gamla världen, ja frankofil är svårt att undgå. Min fasta uppfattning är att gammalt vin lever sitt eget liv. Det är ingen konst att hitta en bra Bordeaux, men det kostar pengar och eftersom jag är bättre på att dricka vin än tjäna pengar så är det ett dåligt scenario för undertecknad… Det som däremot är riktigt spännande är att leta reda på undervärderade viner och årgångar. Ungefär här har jag lust att skriva ett lååååångt inlägg om Medoc 2003, en högt värderad årgång från ett varmt Parker-år som lett till en massa vin med övermogen frukt och hög alkohol, och en hel del vin med omogna gröna tanniner pga brådmogna druvor. Men eftersom tänkte undvika att debattera sådant just här och, mer viktigt, inte tror att varken ni eller jag orkar läsa detta så hoppar jag över det. Klart är i alla fall att eftersom årgångar av klassiskt vin har en tendens att värderas mer utifrån marknad än av smak så kommer det alltid finnas en hel del bra vin för en okej peng, och en hel del vin för en för mycket större summa pengar. Speciellt spännande är det för en vintomte som jag, som gärna dricker mogna viner och gamla årgångar.

Eftersom det historiskt sett ofta har hänt att vissa viner inte värderats så högt vid själva försäljningstillfället p.g.a. att det har kommit efter ett annat stort år, eller att det kanske inte varit så insmickrande i ungdomen men som det visat sig varit mycket lagtingstålig och underbar som mogen. Varför inte köpa en Taylor Vintage Port 1963 och en 1966:a på auktion, testa sedan vinerna och skriv en rad till mig och förklara varför det ena vinet bör kosta mer en tre ggr så mycket som det andra utifrån rena sensoriska upplevelser. För jag tror verkligen att du kommer att hålla med mig!

Detta är mitt första inlägg i bloggen, och jag hoppas att eventuella läsare har lite överseende med mitt språk och att innehållet på något sätt väger upp särskrivningar och annat som kommer att smyga sig in. Jag kommer att uppehålla mig både vid nya vinupplevelser och en och annan gammal flaska som passerat förbi min gom och gjort ett intryck. Det finns en del i lagret som väntar på att komma ut…

Men till dess, kort sagt: Putell på er, Grefar å Baroner!!!

Inga kommentarer: